Seefore Menu   Menu

Seefore Menu   Menu

Demo
Afspraak

Seefore Nieuws en Blog.

Start met de Account Based Marketing tools van HubSpot

Leonie Oosterhoff, op 4-jun-2020 8:45:00

Eerder schreef ik over Account Based Marketing en hoe deze strategie je verkoop efficiënter maakt. In deze blog schrijf ik over 5 mooie ABM-tools van HubSpot die het verkopen aan waardevolle target accounts makkelijker maken.

1. Activeer de ABM-tools voor je HubSpot-Portal

Activeer Target Accounts in HubSpot

De eerste stap om gebruik te kunnen maken van de ABM-tools van HubSpot is het activeren van ABM voor je HubSpot Portal. Deze ABM-tools zijn beschikbaar voor portals met Marketing (of Sales) Hub Professional of Enterprise.

Om je ABM-features te activeren ga naar je HubSpot account, navigeer je naar Contacts > Target Accounts > klik op Get started.

Na het activeren van ABM zijn er nieuwe functies beschikbaar om jouw marketing- en verkoopteams te helpen op één lijn te blijven en verbeterde, gepersonaliseerde verkoopervaringen te creëren.

2. Gebruik de ABM properties

De volgende stap is gebruik maken van de ABM-properties. Doe je dit niet, dan mis je alle voordelen op het gebied van dashboarding & rapportage en segmentatie. Data uit de hierna benoemde properties worden namelijk gebruikt in:

  • ABM Dashboard & Reports;
  • ABM lists;
  • De overzichtspagina Target Account, ook wel Target Account Home;
  • het Account overview.

ABM properties op contact record in HubSpot

Buying roledeze property identificeert de rol die een contactpersoon speelt tijdens het verkoopproces. Contacten kunnen meer dan één rol hebben en ze kunnen dezelfde rol delen met een ander contact. Voorbeelden van Buying Role-properties zijn; Decision Maker, Budget Holder en Blocker. Je kunt deze property ook bewerken door nieuwe rollen toe te voegen. Let op: de bestaande rollen kunnen niet worden verwijderd.

Target Account: deze property identificeert de bedrijven waar je jouw marketing- en salesactiviteiten op uit, als onderdeel van je Account Based Marketing strategie. Deze property is een enkele checkbox. Door deze property op ‘True’ te zetten wordt dit bedrijf geïdentificeerd als target account in jouw HubSpot-accout.

Ideal Customer Profile tier: deze property geeft aan hoe goed een bedrijf bij jouw ideale klantprofiel past. Tier 1 past goed bij jouw producten/diensten, vervolgens komt Tier 2 als een gemiddelde fit voor jouw producten/diensten en Tier 3 is acceptabel, maar heeft een lage prioriteit.

 

Tip: creëer een workflow om de toewijzing van waardes of scores te automatiseren. Wil je weten hoe je dit precies doet? Boek dan vrijblijvend een moment in mijn agenda.

3. Bekijk Target Accounts Home voor overzicht 

De target accounts homepagina biedt een nieuw centraal overzicht voor marketing en sales om de lijst met de benoemde targetaccounts in te zien.

Voor dit overzicht navigeer je naar Contacts > Target accounts.

Overzicht target accounts in HubSpot

4. Maak gebruik van HubSpot's Out-of-the-box Reporting

Zodra alle ABM-properties in gebruik zijn genomen, wordt rapporteren mogelijk! Een rapportage is cruciaal voor het geven van sturing en moet daarom ook gebruiksvriendelijk en gemakkelijk zijn. Heb je alle ABM properties in gebruik genomen? Kijk dan eens naar de Target Accounts Dashboard Library en Target Accounts Reports Library.

  • Target Account Dashboard Library: hier vind je een nieuwe sectie binnen de dashboard bibilotheek, inclusief een ABM dashboard en een ‘My Target Accounts’ dashboard voor verkopers.

ABM Dashboard in de bibliotheek

 

  • Target Account Report Library: hier vind je een bibliotheek vol met rapporten voor Marketing, Sales en Operations om je te helpen je eigen dashboards te bouwen of om toe te voegen aan bestaande dashboards.

 

5. Maak gebruik van  HubSpot's Templates en default Lists 

Een Account Based Marketing strategie is gebaseerd op samenwerking en personalisatie – HubSpot heeft templates en standaard lijsten gemaakt om je met beide te helpen.

Ideal Customer Profile (ICP) template in workflows 
Bij Workflows vind je het template Sort companies by ideal customer profile fit. Dit template kan je helpen bij het neerzetten van een workflow om jouw Ideal Customer Profile (ICP) op te bouwen. 

account based marketing workflows in HubSpot

Lists
HubSpot genereert automatisch lijsten op basis van de gekozen buying role. Deze lijsten helpen je bij het segmenteren van je contacten. Bekijk deze lijsten bij de Account Based Advertising list folder. Klik op Contacts > Lists > Folders > Account Based Advertising.

Tip: Gebruik deze lijsten bij het creëren van doelgroepen, het verzenden van marketing e-mails en het personaliseren van smart content.

Gratis Webinar

Wil jij leren hoe je Account Based Marketing inzet in jouw organisatie? Bekijk dan onze webinar on demand over Account Based Marketing in HubSpot!

ABM webinar - terugkijken

 

Onderwerpen:Account Based Marketing