Seefore Menu   Menu

Seefore Menu   Menu

Demo
Afspraak

Seefore Nieuws en Blog.

Seefore Nieuws en Blog

Van de traditionele funnel naar het Flywheel

Ruben ten Brinke, op 26-nov-2019 10:52:00

Iedereen is wel bekend met funnels. De denkbeeldige trechter waar iemand van boven naar beneden doorheen gaat. Maar het einde van de funnel is écht het einde. Dat is zonde! Er is een manier waarop jij kan zorgen dat het aan de einde van de funnel niet stopt. Hoe dit werkt en wat dit betekent voor jouw bedrijf vertellen we jou graag in deze blog.

Funnels, funnels en nog meer funnels

Funnel Funnels. De trechters waardoor we onze bezoekers tot klanten - en soms zelfs ambassadeurs van je merk - laten bekronen. Trechters beginnen breed. Er zijn potentieel veel mensen interessant voor jouw dienst of product. Elke stap lager in de funnel wordt deze groep mensen een beetje kleiner. Er vallen mensen af die geen fit zijn, die toch niet nu willen beslissen, die uiteindelijk iets anders nodig hebben dan jouw dienst of product.

Tot slot hou je een select groepje over dat bij jou klant wordt en wellicht herhaaldelijk blijft kopen. Funnels zijn niet alleen voor Sales. Deze gelden eigenlijk bedrijfsbreed en worden ingezet bij o.a. Branding en Recruitment. Want je kan je met funnels natuurlijk ook richten op de branding van je bedrijf, het vinden van nieuwe medewerkers en het verbeteren van je customer service.

Wat is het Flywheel?

flywheelDe funnel heeft één groot nadeel: het heeft een einde. In tegenstelling tot de funnel, is het flywheel erg geschikt in het opslaan en afgeven van energie. Dat blijkt cruciaal te zijn als je nadenkt over je bedrijfsstrategie. De hoeveelheid energie die het flywheel opslaat, is afhankelijk van hoe snel het draait, de hoeveelheid frictie of wrijving en de grootte ervan. Zie het als de wielen van een trein of een auto.

Behoudt jouw energie investering

Deze energie is vooral belangrijk als je nadenkt over hoe jouw klanten jouw organisatie kunnen helpen groeien. Denk er over na. Je hebt veel energie, tijd en geld gestopt om leads te converteren in klanten. Het zou zonde zijn als het hier stopt. Met het Flywheel gebruik je het momentum van jouw tevreden klanten om referrals te generen of re-, up of cross-sell te realiseren. Je organisatie of bedrijf blijft dan dus 'draaien'!

Gas geven versus wrijving

Enerzijds kan je het Flywheel harder laten spinnen door spreekwoordelijk meer gas te geven; force. Anderzijds kan het Flywheel geremd worden door wrijving, ook wel frictie genoemd. Force en Friction, onthou deze twee goed.

FORCE

De aandrijving van het Flywheel gebeurt door de energie, de force, die je in je activiteiten naar leads en klanten inzet. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Focus op klanttevredenheid
  • Trial accounts aanbieden
  • Beloningen als je een nieuwe klant binnen brengt
  • Winacties
  • Events
  • Nieuwsbrieven
  • Live chat

Alles wat jou en jouw klant verder helpt, kan je zien als force.

FRICTION

Je kan ontzettend veel gas geven, maar als het Flywheel constant wordt geremd door frictie, zal het uiteindelijk niet veel harder gaan draaien. Daarom is het cruciaal dat je identificeert waar er frictie plaatsvindt om het vervolgens te elimineren. Voorbeeld van frictie zijn:

  • De paarse krokodil van Ora
  • Formulieren met heel veel velden
  • Een website die langzaam laadt
  • Een niet mobielvriendelijke website
  • Support afdelingen waar je wordt doorverwezen en je oneindig vaak opnieuw je verhaal moet doen

In de praktijk

Zoals je in het Flywheel kan zien werk je met alle afdelingen samen. Marketing, Sales en Service gaan hand in hand met als centraal punt; de klant. Dit is precies hoe HubSpot haar platform heeft ingericht. Deze samenwerking zorgt er uiteindelijk voor dat jij jouw klanten zo goed mogelijk kan helpen. Zo goed, dat je op den duur fans maakt van je klanten en je dit onderdeel kan maken van je marketing. Keep on spinning!

Er zijn heel veel voorbeelden van hoe je force & friction optimaal gebruikt en elimineert in het platform HubSpot. Denk aan:

  • Meeting planner
  • Chat & bots
  • Templates & Snippets
  • Progressive profiling in formulieren

Wil je nou in gesprek gaan om te ontdekken welke frictie we bij jouw organisatie kunnen wegnemen & welke force we kunnen inzetten om het Flywheel harder te laten draaien? Plan eenvoudig een afspraak (zonder frictie) in onze agenda!

Plan afspraak

 

PS. Tijdens ons event HubSpot met hutspot hebben we de breakout sessie over Funnels & Flywheels opgenomen. Wil je deze terugkijken? Dat kan! Via deze pagina kan je de video bekijken.

Onderwerpen:HubSpotInbound Marketing