Seefore Menu   Menu

Seefore Menu   Menu

Demo
Afspraak

Seefore Nieuws en Blog.

Waarom je zou moeten beginnen met Account Based Marketing en Sales

Leonie Oosterhoff, op 22-mei-2020 16:07:07

Stel je eens voor, een wereld waarin je het verkoopproces zou kunnen starten door direct te verkopen aan je best-fit en meest waardevolle accounts. Geen tijdverlies door te verkopen aan ongekwalificeerde leads die niet geschikt zijn voor jouw bedrijf. Over efficiëntie gesproken!

In deze blog vertel ik je alles over Account Based Marketing en hoe deze strategie jouw verkoopproces efficiënter maakt. 

Wat is Account Based Marketing?

Account-based Marketing (ABM) is een doelgerichte groeistrategie waarbij marketing en sales samenwerken om gepersonaliseerde koopervaringen te creëren voor een geïdentificeerde reeks van waardevolle accounts.

Account-based marketing stelt je in staat om minder waardevolle bedrijven in een vroeg stadium uit te sluiten en ervoor te zorgen dat marketing en sales volledig op elkaar zijn afgestemd. In ruil daarvoor speel je direct in op belangrijke fases van de klantenreis van de vooraf geïdentificeerde waardevolle accounts. 

ABM helpt jouw bedrijf om te werken en te communiceren met de meest gewilde bedrijven alsof het om individuele markten gaat. Door dit te doen - samen met het personaliseren van de klantenreis en het afstemmen van alle communicatie, content en campagnes op die specifieke accounts – zie je een verbeterde Return On Investment (ROI) en een boost in  de loyaliteit van klanten.

6 bijkomende voordelen van Account Based Marketing

Een Account Based Marketing strategie kent een aantal mooie bijkomende voordelen voor jouw organisatie. Ik beschrijf hier een aantal veel voorkomende resultaten die een positieve invloed hebben op bedrijven.

  1. Je zorgt dat Marketing, Sales en Service op elkaar zijn afgestemd 
    Deze samenwerking en verbeterde communicatie tussen commerciële teams is gunstig voor de groei van je organisatie. Wanneer je gebruik maakt van een Account Based Marketing strategie, zorgt deze transparantie en onderlinge afstemming ervoor dat je marketing- sales en service teams zich op hetzelfde doel richten!

    Deze onderlinge samenwerking zorgt ervoor dat alle communicatie, interactie en content consistent zijn voor de accounts waarmee je werkt. Dit betekent dat, hoe lang een account ook met je bedrijf werkt, alle teamleden op elk moment zonder twijfel kunnen oppakken waar een ander is gebleven. Dit zorgt dus voor een naadloze en prettige klantervaring!

    Een eenvoudige manier om deze interne samenwerking te organiseren is met behulp van een platform zoals HubSpot! HubSpot maakt het verbinden van marketing-, sales- en service teams erg eenvoudig.

  2. Je bent relevanter
    Voor Account Based Marketing moet je alles (denk aan content, productinformatie, communicatie en campagnes) personaliseren voor elk geïdentificeerd target account. Dankzij deze personalisatie ben je dan nóg relevanter voor deze accounts!

  3. Je levert een consistente klantervaring
    Account Based Marketing vereist een consistente klantervaring voor je accounts. Wees dus ten alle tijden relevant en speel in op de specifieke behoefte. ABM is daarom vaak een proces dat meerdere maanden of jaren duurt.

    Om ABM effectief in te zetten is het vereist dat je op een positieve manier contact blijft houden met je accounts. Start niet met spammen, maar biedt eens in de zoveel tijd iets van waarde aan bij jouw accounts zoals een interessante uitkomst van een onderzoek, gericht op de branche van jouw account. Zo laat je elk account aanvoelen alsof jouw product of dienst specifiek voor hen gemaakt is. 

    Het leveren van deze lange termijn ervaringen lijkt veel werk en misschien zelfs onhaalbaar, maar wanneer Sales, Marketing en Services op één lijn zitten en op een natuurlijke wijze consistentie leveren in alle communicatie, is dit haalbaar en zul je zichtbaar verschil merken in je ROI.

  4. Je hebt grip op je ROI
    Met Account Based Marketing kan je eenvoudig je Return On Investment (ROI) meten voor elk account waar je tijd en middelen in investeert. Dit geeft je inzichten, omdat je kunt bevestigen of bepaalde accounts waarin je hebt geïnvesteerd ideaal waren voor jouw onderneming en het gewenste resultaat hebben opgeleverd.

    Dit is direct weer input om in de toekomst soortgelijke accounts te identificeren en te bewerken. 

  5. Je werkt aan een gestroomlijnde efficient salesproces
    ABM helpt je om efficiënt te blijven in je salesinspanningen; in plaats van te experimenteren met verschillende tactieken om een grote pool van leads te kwalificeren, zorgt ABM ervoor dat je target accounts ideaal zijn voor jouw bedrijf, zodat je snel en gericht kunt investeren in het opbouwen van deze relaties.

  6. Je vergroot je bedrijfsresultaat
    Door de tijd te nemen om relaties op te bouwen met accounts en deze accounts een gepersonaliseerde en consistente klantervaring aan te bieden, bouw je aan een waardevol en sterk klantenportfolio. Aangezien het verkrijgen van nieuwe klanten meer tijd kost dan het behouden van klanten, zal dit een positief resultaat hebben op je bedrijfsresultaat!

Account Based Marketing hoeft niet overweldigend te zijn. Door gebruik te maken van slimme software – zoals de ABM-software van HubSpot – kan je

  • waardevolle accounts efficiënter identificeren;
  • de samenwerking tussen commerciële teams verbeteren; 
  • werken aan een consistente klantenervaring.

Houd deze blog in de gaten, want binnenkort schrijf ik  een vervolg over Account Based Marketing. In deze blog vertel ik over de mooie HubSpot tools die Account Based Marketing makkelijker maken! 

Gratis webinar: Starten met ABM in HubSpot

Wil jij leren hoe je Account Based Marketing inzet in jouw organisatie? Of maak je al gebruik van een Account Based Marketing strategie en ben je benieuwd naar de ABM-Software van HubSpot? Bekijk dan de webinar-on-demand over: starten met Account Based Marketing in HubSpot.

ABM webinar terugkijken

 

Onderwerpen:Inbound MarketingAccount Based Marketing