Demo
Afspraak
Menu
Demo
Afspraak
inbound marketing

Wat is inbound marketing?

Wat betekent inbound marketing? Inbound marketing is een marketing strategie waarin het draait om het creëren van één-op-één relaties die een blijvende impact hebben op jouw (website)bezoekers en merk. Het gaat om ‘verdiende aandacht’ en niet om ‘gekochte media’, zoals bij de meer traditionele marketing. Inbound marketing is onderdeel van een grotere en bredere term: inbound.

Inbound is een methode die bestaat uit drie belangrijke onderdelen. Attract, Engage & Delight. Dat betekent kort gezegd dat je eerst de juiste mensen wil aantrekken, om ze vervolgens te kunnen bestempelen als betrokken en uiteindelijk te transformeren tot fans. Want zoals iedereen weet: het is makkelijker om een bestaande klant te behouden dan nieuwe klanten binnen te halen.

Inbound

Waarom is inbound marketing belangrijk?

De wereld is constant in beweging, letterlijk en figuurlijk. Hoe mensen communiceren en wat ze verwachten van bedrijven verandert continu. Dit geldt ongetwijfeld ook voor de markt of branche waarin jij opereert. Daarom is het belangrijk om altijd te beginnen bij de klant. Dat moet de kern zijn van al je activiteiten. Dit hoor je wellicht vaker, maar het kan niet vaak genoeg benadrukt worden. Als alle onderdelen van je organisatie dusdanig op elkaar zijn afgestemd dat de klant helemaal centraal staat, heb je de juiste ingrediënten om waardevolle ervaringen te creëren. Op die manier kun je de gewenste positieve impact maken bij je potentiële klanten.

Hoe werkt inbound marketing

In de basis bestaat inbound marketing uit een combinatie van verschillende marketing disciplines: content marketing, SEO (zoekmachine optimalisatie) en social media marketing. 

ABC content

Door inbound marketing op te delen in vier fases wordt direct duidelijk hoe de relatie tussen marketing, sales en service tot stand komt.

Inbound marketing: van 'Stranger' tot 'Promotor'

De vier fases van de inbound marketing methodiek zijn:

  1. Attract: bezoekers generen
  2. Convert: bezoekers converteren naar leads
  3. Close: leads omzetten in klanten
  4. Delight: de klant fan maken van je merk of bedrijf

AttractBezoekers generen door gebruik te maken van een blog strategie of bijvoorbeeld een social media strategie. Creëer content waarmee jij waarde toevoegt omdat je vragen van jouw buyer persona’s beantwoordt. Zet in op bepaalde keywords en onderwerpen om de juiste mensen te bereiken.Convert

Bezoekers converteren naar leads door gebruik te maken van call-to-actions en formulieren op speciaal gecreëerde landingpagina’s. Door jouw bezoekers iets van waarde aan te bieden - bijvoorbeeld een whitepaper over de laatste marketing trends - vraag jij in ruil daarvoor iets van hun; contactgegevens. Bij een conversie, het invullen van een formulier, wordt jouw ‘visitor’ een ‘lead’.

Leads omzetten in klanten: hier verschuift de focus van marketing naar sales. Let op: voor je potentiële klant maakt dit niks uit. Hij of zij is in contact met jouw bedrijf en wil hetzelfde behandeld worden, op dezelfde manier aangesproken worden, oftewel; hetzelfde gevoel krijgen. Door de sales afdeling te verschaffen met de juiste inzichten, kunnen er producten of diensten worden aangeboden die volledig zijn afgestemd op de wensen van jouw potentiële klant. Dit kan informatie zijn die Closetoegevoegd is het CRM systeem, een opvolg campagne zijn via email, of door gebruik te maken van lead scoring.

Fans maken van je klanten. Dat wil toch iedereen? Maar hoe doe je dat precies? DelightAllereerst, door consistent te zijn in de waarde die je toevoegt. Daarnaast is het cruciaal om relevant en proactief te blijven. Een goed voorbeeld hiervan is een email van je energieleverancier waarin staat dat je factuur bijna betaald moet worden. Dit voegt waarde toe en is proactief. Veel beter dan een bericht met de boodschap: ‘je factuur van 2 weken geleden is nog niet betaald’. Op deze manier creëer je de mogelijkheid om een langdurige relatie met jouw klant op te bouwen. Hij of zij verandert van klant naar fan en zal ervoor zorgen dat iedereen die het moet weten beseft hoe goed jouw product of dienst is.

Inbound marketing KPI's en metrics

Meten is weten. Maar wat moet je precies meten dan? Met inbound marketing zijn er talloze metrics of KPI’s (key performance indicators) die je kunt meten. Maar je wilt natuurlijk voorkomen dat je dagen aan het rapporteren bent. Daarom moet je goed weten wat je wilt meten en hoe je kunt aantonen wat de ROI is van bepaalde acties en campagnes.

Hier is een lijst met de belangrijkste inbound marketing KPI’s:

Lead generatie: kwaliteit van leads
Bij het genereren van leads is het uiteraard belangrijk om je niet blind te staren op kwantiteit, maar om kwaliteit na te streven. Op die manier kunnen sales en marketing elkaar versterken in plaats van tegenwerken. Vang dit proces af door gebruik te maken van verschillende soorten lead kwalitifcaties en definities. Een marketing qualified lead (mql) is een lead die goedgekeurd is door marketing. De kwaliteit van de lead is cruciaal op het moment wanneer marketing deze lead doorgeeft aan sales. Is deze lead een match met de geleverde dienst? Dan zal sales deze lead ‘accepteren’ en de status ‘sales qualified lead’ (sql) geven aan de lead. Is dit een totale mismatch, dan zal deze lead – ook al heeft marketing hier geld voor betaald – nooit de status sales qualified lead behalen.

HubSpot voegt hier nog een aantal dimensies aan toe door middel van de volgende matrix. In deze Lead qualitymatrix wordt op de horizontale as onderscheid gemaakt tussen een ‘good fit’ en een poor fit’. Vervolgens zijn er drie kolommen. ‘Hand raisers’ zijn personen die expliciet aangeven met Sales te willen praten. Tot slot wordt er nog onderscheid gemaakt of een bedrijf of een persoon ‘sales ready’ is of dat ze nog ‘unready’ zijn (het budget voor dit jaar is bijvoorbeeld al vastgelegd).

 

SEO: zoekwoord posities
Wanneer je gebruik maakt van SEO om verkeer naar je website te krijgen, zal je hoogstwaarschijnlijk kijken naar bounce rates, aantal visits, aantal bekeken pagina’s en gemiddelde tijd op pagina. Dat is allemaal belangrijk, maar misschien nog wel belangrijker zijn de rankings van je zoekwoorden. Als je niet de inzet op de juiste keywords, blijf je je blind staren op het aantal visits en de bounce rate – zonder een duidelijke stijging van je organisch verkeer.

TIP: “Door gebruik te maken van bijvoorbeeld de zoekwoordplanner van Google en een tool als Answerthepublic, kan je er achter komen op welke zoekwoorden jij moet inzetten.”

Email: klikratio
Het meten van je klikfrequentie en klikratio laat zien wie van je potentiële klanten echt betrokken is bij jouw content. Waarom? Omdat deze mensen de moeite hebben genomen om een actie te ondernemen. Dankzij deze inzichten weet je dat niet alleen de onderwerpregel interessant is geweest, maar dat de content die jij hebt aangeboden echt aanslaat bij je doelgroep.

Social media: Betrokkenheid
Vaak wordt gezegd dat social media het moeilijkste is – in de inbound marketingactiviteiten – om waarde aan toe te kennen. Brand awareness is belangrijk, maar veel managers of bedrijfseigenaren willen weten: hoeveel levert mij dat nou precies op? Om dat uit te leggen kan je je blind gaan staren op metrics zoals post-likes. Maar waar het uiteindelijk om draait is engagement, oftewel betrokkenheid. De algoritmes van social media platformen verschillen onderling, maar in de kern geldt overal: hoe meer betrokkenheid een post heeft, hoe groter de kans is dat andere volgers deze post zullen zien en er mee gaan interacteren.

Wat zijn de voordelen van inbound marketing?

Wanneer je begrijpt wat de kern van inbound marketing is, hoe inbound marketing werkt en hoe je inbound marketing kunt inzetten, zul je zien dat inbound marketing verschillende voordelen kan bieden.

Inbound marketing zorgt o.a. voor:

  • Een betere focus op het centraal stellen van jouw klanten
  • Een beter bereik bij de juiste doelgroep;
  • Een verhoogde zichtbaarheid onder de juiste doelgroep;
  • Meer organisch bereik
  • Meer prospects om te converteren in leads
  • Lagere kosten per lead
  • Meetbaarheid
  • Een verhoogde autoriteit in jouw kennisgebied
  • Een duurzame lange termijn strategie voor jouw bedrijf

Inbound marketing versus...

Vaak wordt inbound marketing vergeleken met het tegenovergestelde outbound marketing, of het zogenaamde ‘traditionele marketing’ en zelfs met content marketing. Wat zijn nou precies de verschillen en overeenkomsten tussen deze vormen van marketing strategieën?

Inbound marketing versus outbound marketing

Door inbound marketing en 'traditionele marketing', of ook wel outbound marketing te vergelijken wordt wellicht nog duidelijker wat het verschil precies is. 

Bij outbound marketing is in de kern niet bekend welk gedeelte van het verkoopproces - of beter gezegd de customer journey - de benaderde doelgroep zich bevindt. Bij deze meer traditionele manier van marketing zijn technieken als cold calling, direct mails, vakbeurzen, adverteren in vakbladen gebruikelijk en wordt vooral de massa aangesproken. Hier wordt een bepaalde doelgroep benadert totdat ze bereid zijn om een dienst of product te proberen.

Bij inbound marketing is het precies andersom. Het initiatief wordt bij de doelgroep neergelegd en als je de aandacht verdient, zoals eerder aangegeven, komt je doelgroep in actie. De aandacht wordt dus niet gekocht, maar gegeven door de doelgroep omdat jij inspireert door het verspreiden van waardevolle content op een organische wijze.

Inbound marketing versus content marketing

Content marketing en inbound marketing worden regelmatig door elkaar gehaald. Dat is dan ook niet verwonderlijk. Beide marketing strategieën focussen op het bieden van zinvolle, behulpzame en inspirerende informatie aan een gedefinieerde doelgroep die vervolgens in beweging komt (als je het goed doet natuurlijk).

Content kan op veel verschillende manieren worden toegepast. Denk aan video, print, e-books en blogs. Content dient ook verschillende disciplines zoals branding, service en loyaliteit. Het kan worden ingezet via google search, email, advertising en zelfs offline vormen. Maar wanneer gebruik je nou welke content en voor wie? Het verschil zit in het feit dat bij inbound marketing het erom gaat dat je gevonden wordt. Dit doe je door de verschillende inbound marketing technieken op een juiste manier in te zetten.

Inbound marketing voor iedereen?

Is inbound marketing voor iedereen? In principe is het antwoord volmondig ja. Daarnaast is het wat mij betreft ook zeker dé manier om tegenwoordig marketing te bedrijven. Als jij enerzijds weet hoe je de inbound marketing technieken op een juiste manier moet inzetten. En je anderzijds op die manier jouw gewenste doelgroep in beweging krijgt om zelf actie te ondernemen, verdien je die leads. En dan begint het avontuur natuurlijk pas écht!

Om aan de buitenwereld te kunnen laten zien dat jij de wereld van inbound marketing begrijpt en beheerst, heeft HubSpot een aantal online cursussen die je kunt volgen. Aan het eind van elke cursus is er een examen en kun je een certificaat halen. Zo’n certificaat is tussen de 1 en 2 jaar geldig. Het certificaat kan je bijvoorbeeld op je LinkedIn zetten of onderaan op je website. Zo laat je zien dat jij beschikt over de meest recente kennis en skills op het gebied van inbound marketing. De cursussen zijn enkel beschikbaar voor mensen die toegang hebben tot een HubSpot account.

Inbound marketing bureau

Ben je overtuigd van de kracht van inbound marketing? Of ben je toch nog opzoek naar meer informatie? Wij van Seefore denken graag met je mee. Onze aanpak is volledig in lijn met inbound marketing en daarmee helpen wij dagelijks verschillende bedrijven. Als trotse Platinum HubSpot Partner, zijn wij op de hoogte van de laatste trends op het gebied van inbound marketing.

Plan gerust vrijblijvend een afspraak in om kennis te maken. Wie weet kunnen wij jou helpen om je doelen te realiseren.

Overtuigd? Plan een HubSpot Demo en ontdek wat de inbound methodologie voor jou kan betekenen.

Plan HubSpot Demo

Mis niets!
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief